25 Mar 2014

Marah yang berlebihan Memakan Diri

dunia fenomena yang tak berkesudahan dengan macam2 cerita

bila iman tak berusaha ditingkatkan, sabar sudah tiada dalam diri.. apatah lagi kemarahan yang membangkitkan emosi, lantas menceraikan ukhwah bersama sahabat..

MArah. semua orang ada perasaan marah. aku pun ada. mungkin aku juga di tahap emosi yang membuak-buak bila marah. dan mulalah perkataan yang tak elok menjengah telinga.

how to face it?

Marah. ada yang berkata Kitalah orang yang paling kuat jika dapat mengawal kemarahan. betul tue. respect sangat2 orang yang lembut hatinya. yang menjaga perasaan marahnya. mampu tersenyum sangat hilang kesabarannya. mampu melembutkan suara ketika emosinya tercabar.

bagi aku. kalau aku sedang marah, aku akan berpaling terus dari wajah orang yang aku marahkan tue. tapi sekarang tak dapat nak buat gitu, sebab tempat kerja aku tue, dah tak boleh nak buatkan aku berpaling dengan wajah yang aku marahkan tue. sebab tempat tue kecil, dan aku seharian kat situ. dan aku susah nak mengawal marah sekarang. di sebabkan manusia yang suka menindas orang lain tatkala kita tak marah, aku mengambil keputusan untuk direct sound pada orang yang aku geramkan itu. aku ingin bersikap tegas. dan tegas dapat mempertahankan diri aku dari selalu dipergunakan oleh orang lain.

aku harap aku dapat mengawal kemarahan diri ini. sebab bila aku marah, aku jadi stress, sebab ape? sebab aku rasa tak patut aku marahkan orang tue. tapi sebenarnya memang patut pun. supaya orang tue bolah ambil tindakan sendiri, dan bukan menggunakan kuasa/pangkat/jawatan yang dia ada untuk sesuka ati mengarah orang lain. padahal dia pun boleh lakukan tugasan tu. easy.

 harap aku dapat mengubah cara aku untuk menegur orang lain. bukan dengan memarahinya lagi.



i hope so.

mudah mudahan.

doakan ye semua pembaca ^^


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...