Pages




28 Aug 2015

Viva Done


Viva Done | Alhamdulillah, lega rasanya bila pembentangan Viva sudah lepas. Hihihi. Bertitik tolak akan Viva yang dah lepas. Hilang sudah rasa debar debar debar yang melanda diri Wardah. acecehhhh. Siapa kata Wardah tak boleh buat?? heeee. Alhamdulillah syukur atas segala nikmatMu ya Allah. 

Barisan panel penilai kami ada 3 orang panel woooo. Berbanding dengan option-option lain. Memang sangat menggerunkan. Boleh bayangkan setiap panel beri soalan yang berbeza tak? Huhuk. Wardah hari kedua membentang, jadinya boleh lihat rakan-rakan yang lain present dahulu. Panel penilai kami pun tak tahu siapa. Dapat tahu masa hari pembentangan. Memang daebak! 

Viva, presenter kene bentang sepanjang masa 15 minit. Selepas itu sesi soal jawab. 

Alhamdulillah, bagaimana yeee pengalaman Wardah?

Pada awalnya, memang tangan menggeletar, nak tekan next next kat komputer memang nampak tangan Wardah menggigil. haha. Sejuk masa tu. Cover :P Mula-mula memang tak fikirkan bunyi loceng tu. Sekali berbunyi ting! Gelabah rasanya nak habiskan bentang. Tapi sebenarnya boleh je buat tenang-tenang gitu. Tapi ambe dah ketar lutut. Haha. 

Alhamdulillah, dapat pujian daripada panel-panel. Walaupun sedemikian, ade juga beberapa perkara yang perlu diperbaiki. Penulisan. Yes penulisan. Mungkin ade beberapa perkataan, ayat yang Wardah terlepas pandang. Which mean Wardah kene perbaiki penulisan. Comment accepted! Ngeee :)

 Buat rakan-rakan yang daebak lagi lagi Wardah ucapkan tahniah !! Memang ramai yang lagi hebat dengan tajuk beserta kaedah masing-masing. hihi. 

Tips nak hadapi Viva. Untuk cikgu cikgi pelatih macam kami :

1. Prepare daripada A to Z.

2. Hadamlah Action Research anda. dari Pendahuluan, Nilai Pendidikan sampailah penulisan Rujukan. Take Note Ok! Soalan yang selalu ditanya bergantung pada pensyarah2 tu. Ada yang suka tanyakan objektif kajian dan persoalan kajian, teori yang menjadi sandaran utama kita, apakah kaedah pengumpulan data kita, buktikan anda menjalankan intervensi (video, gambar dll) dan lain-lain lagi.

3. Bawa fail hardcopy yang merangkumi, borang-borang yang kita guna masa buat intervensi tu. 
Cth : borang senarai semak, borang skala likert, borang soal selidik dan lain-lain lagi. 

4. Kalau anda ada buat Bahan Bantu Mengajar masa melakaukan aktiviti dalam intervensi anda. Sila bawa ye semasa pembentangan. Bukti tuuuuu!

5. Practise dua hari sebelum ke, seminggu sebelum ke bagi nak manage masa kita bentang nanti. Tempoh masa yang diberikan untuk kami 15 minit. Ikut peraturan yang ditetapkan oleh option masing-masing. Practise juga bagi memudahkan kita susun ayat untuk pembentangan nanti.

6. Buatlah apa-apa untuk jadikan kita cool sebelum sampai masa kita bentang. haha. 
( Wardah keluar kat pintu dewan, then tarik nafas turun nafas kat pintu tu. Keluar just nak ambil nafas je. dan Wardah memang kuat sangat minum air masak masa tuuuu. Habis dua gelas air minuman kecil tu)

7. Buatlah hyperlink dalam slide anda supaya mudah kita nak rujuk semasa pembentangan nanti. Buatlah satu folder dalam pendrive anda. Sila linkkan dengan item dalam pendrive anda supaya hyperlink jadi okeyhh. *kalau guna laptop orang lain

8. Apa yeeeee. Gudluck la untuk VIVA lepas ni pulak. Hoho. 

Alhamdulillah. Lepas ni ada program ke Jeli plak. 

Stay tuneee! Tata

Viva Done |

4 comments:

Hai, semoga dalam pemeliharaanNya. Ada pendapat tentang penulisan Wardah sebentar tadi dan nak komen? Silakan.... Komen, JANGAN tak komen :)



SweetMuslimah.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...