31 Oct 2015

Tugas Guru #1 : Jaga Peperiksaan

 
 
jaga peperiksaan murid
 
Tugas Guru #1 : Jaga Peperiksaan | Aik, kan program intership dah habis. Ada kerja lagi ke? Memang program intership dah habis, tapi dengan kesempatan ini Wardah nak grab peluang merasai tugas seorang guru yang sebenar. Lepas program intership habis, Wardah kene stay dekat sekolah sampai habis sesi persekolahan. Rasa macam tak nak pula tukar sekolah lain nanti. Hmm. Minggu ini minggu peperiksaan akhir tahun dari Tahun 1 hingga Tahun 6. Haa, nak tahu cerita,, jomm

Wardah dapat mengetahui rupanya guru yang mengajar mengikut jadual waktu kelas biasa itu akan menjaga kertas peperiksaan yang berlaku pada masa tu. Ada juga kelas ganti yang Wardah dapat masa peperiksaan juga. Guru perlu mengambil kertas peperiksaan sebelum mula peperiksaan dan alert dengan masa mula dan tamat peperiksaan tersebut. Ini kerana kalau kita tak alert nanti kita akan ketinggalan daripada segi masa mula dan tamat peperiksaan tadi. 

Yaaa, jadi dekat Wardah sebabnya, pagi-pagi menjadi kebiasaan kita untuk membuang air. Ini Wardahlah, tak tahulah pada orang lain kan. Lepas sahaja selesaikan hajat tersebut, sebenarnya pagi tu tak ada kelas pun, jadinya lepas keluar je toilet, ada anak murid bagi kertas slip ganti kelas. Pada pagi tu juga ada peperiksaan kelas tu. 

Masa tu duk fikir 

"Dah ambil ke kertas peperiksaan?"

"Mula pukul berapa?"

Mulalah, berlari ke pejabat nak cari kertas soalan. Malu juga sebab cari-cari tak jumpa pula kertas soalan dan guru besar pun ada kat situ. Malu beb.. Guru besar pula kata "Dah ada budak pergi ambil tu kowt". Lepas tu, berlari pergi dekat kelas tersebut. Rupanya kertas peperiksaan dah ada dalam kelas. Kalutlah pergi buka sampul surat peperiksaan tu dan bagi kepada semua murid. Sebabnya, kelas sebelah dah mula pun paper. Cakap dengan cikgu tu, rupanya dia pun baru dapat relieve kelas. Masuk kelas Wardah balik. Lepas dah bagi kertas soalan, minta pelajar check semua bahagian kertas soalan mencukupi dan semuanya lengkap. Dah semak dan mulalah kertas peperiksaan tersebut. 

Bila balik dekat meja guru kat depan tu, Bahagian A 45 minit. Eh, macam peliks aje 45 minit kertas Sains pulak tu. Tengok-tengok, belek-belek, rupanya ada banyak lebihan kertas soalan. Eh. ni Bahagian B. Rupanya kena bagi juga Bahagian B. Nasib baik awal-awal lagi nampak kertas soalan Bahagian B. Lepas tu, bagi pada semua murid dan minta murid semak semua bahagian kertas soalan Bahagian B. Selamat. Semua lengkap. Cuma kat depan kenalah tulis mula pukul berapa dan habis pukul berapa. Kene ingatkan murid-murid habis pukul berapa. Kertas Sains ni 1 jam 15 minit. Haa, jangan pula tulis kehadiran murid dekat sampul kertas soalan tu. Nanti tertinggal pula murid yang tak menjawab kertas peperiksaan tuu. Kalau cukup tulis cukup. Tak cukup tulis nama murid yang tak hadir tuu.

Memang rasa lemah sangat masa tu. Mungkin sebab kerana perut meragam rasa lelah pun ada. Nasib baik murid-murid Tahun 6 ni memahami dan tak banyak soal bila tengok Wardah macam monyok sikit pagi dan agak kelam kabut. Terima kasih anak-anak murid sebab memahami ustazah yaa..
 
Itulah serba sedikit tentang jaga peperiksaan. 

8 comments:

  1. Kalau di universiti pula, tukang jaga peperiksaan tu kena bayar elaun. Best...hihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah, Wardah dah pernah jadi pengawas periksa kat UIA. hehe. memang dapat elaun ^^

      Delete
  2. Alhamdulillah la berjalan lancar juga peperiksaannya...

    ReplyDelete
  3. Pengalaman... Moment indah akan dikenang..

    ReplyDelete
  4. teringat masa praktikal dulu.. kena jaga exam jgk masa minggu trakhir... hehee

    ReplyDelete

Hai, semoga dalam pemeliharaanNya. Ada pendapat tentang penulisan Wardah sebentar tadi dan nak komen? Silakan.... Komen, JANGAN tak komen :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...