22 Oct 2015

Ubat Hati


Ubat Hati | Hati kalau tak dibajai dengan kebaikan maka musnahlah ia. Hati kalau hitam jiwanya maka terobeklah akhlaknya. Hati. Hati hati dengan hati. Jangan dibiarkan hati terleka walaupun sesaat cuma kerana pengabaiannya walaupun seketika kesannya boleh membunuh jiwa. 

Hati. Macam mana kalau dah ter hitam. Ter keras hatinya.

Hadirilah majlis ilmu.

Susah? Tiada kenderaan? 

Anda ada tak aplikasi internet, seperti Youtube ke. Tonton.my. tak??

Ahaaa. tulah pemudahcara. dalam televisyen pun banyak dah ceramah-ceramah, program realiti agama, macam-macam yang ada. Selalulah buka. Rancangan Tanyalah Ustaz, Tanyalah Ustazah, Halaqah. banyak lagi program yang berkisar dengan agama lately. Haa. Tinggal kita je nak penuhkan jadual tengok televisyen kita tu macam mana. Pepagi mak Wardah buka Tanyalah Ustaz/Ustazah kat televisyen tuu. Tengah siap-siap nak pergi sekolah. Sambil menyambil dengar. Pagi-pagi dah dapat ubat. Mestilah nyaman kan. Apa kata cuba buat nanti. Insya allah. 

Selain itu, tak suka tengok kat televisyen. Ketinggalan? Haaa. Boleh pula dengar ceramah dekat Youtube. Type aje ceramah. Keluar nama Ustaz Azhar Idrus. Ustaz Abdullah Khairi. dan macam-macam lagi. Tinggal nak pilih aje. Tak pernah buat? Cuba buat esok. Mana tahu addicted nak dengar pula esok dan esok yang setersunya. Kan. Kan. Mudah-mudahan.

Tapi kalau dapat live depan mata contohnya pergi surau dan masjid tu lagi best kan. 

Pernah tak merasa tengok Ustaz Azhar Idrus, Ustazah Syarifah Hayati, Ustazah Nor Bahyah. Depan mata?? Ustaz-ustaz lain pun ada juga. Kadang-kdang dengar ceramah depan mata lebih terasa di hati. Sebab kita ada kat taman-taman syurga yang menyebarkan ilmu-ilmu agama. Ada sahabat-sahabat dan saudara-saudara yang sama mendengar ilmu, menimba ilmu berusaha sama-sama dengan kita. Lebih terasa ohsem. Nak tahu ohsemnya rasa tu? pergi masjid, pergi surau. Barulah dapat rasa ohsem tuu. 

Cuma kalau tak dapat tu, bolehlaaa search dan cari ceramah-ceramah yang ada di laman web. Sekurang-kurangnya hati kita terjaga. Itulah peringatan peringatan yang dapat secara live juga secara perseorangan. Tak kata ni ubat yang pertama. Tapi ini salah satu ubat hati yang menyedarkan jiwa kita yang lalai daripada mengingati Allah. 

Insya allah. 

4 comments:

Hai, semoga dalam pemeliharaanNya. Ada pendapat tentang penulisan Wardah sebentar tadi dan nak komen? Silakan.... Komen, JANGAN tak komen :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...