Pages




29 Oct 2015

Tips Lupakan SI DIA Selepas Putus Cinta


Tips Lupakan SI DIA Selepas Putus Cinta | Jom kita soroti satu persatu apa tips-tips yang boleh diamalkan. 

Padam semua berkaitan dia. 

Jangan nak tengok-tengok lagi gambar yang ada kenangan antara kamu dan dia. Masa nak delete tu jangan gatal tangan view satu-satu. Habis menangis tak berlagu nanti. Masa nak delete folder antara kamu dan dia. DELETE AJE. Tegaskan hati. Tegaskan jiwa. 

Pulang semua barang ATAU Buang / Bakar Barang-barang yang pernah dia berikan. 

Jangan pernah sayang pada barang yang pernah dia berikan. Jangan simpan pun. Kalau anda jenis tak kuat. Jenis mudah menangis mudah teringat. Silalah buang atau dengan mudah bakar sahaja barang-barang yang pernah dia berikan. Kalau dia mahukan semula barang-barang dia, bagikan aje semula. Asalkan kita jangan SIMPAN pun satu apa pun barang dia. 


IGNORE SEMUA BERKAITAN DIA

Haa, macam ni. Mudah aje nak ignore semua berkaitan dia. BLOCK aje semua apps pasal dia. Facebook. Insta. Emel. Skype. Yahoo Messengger. Whatsapp. WeChat. Telegram. TEGASKAN diri tekan button BLOCK tu. Jangan nak layankan hati sangat.

JANGAN STALK PUN PASAL DIA

Si dia dah bahagia dengan kekasih baru. Jadi anda ada hak juga hendak bahagia. Dengan bercinta dengan PENCIPTA CINTA. Janganlah rajin sangat nak stalk pasal dia. Dia tak pernah pun fikir pasal anda, kebahagiaan anda pun. Rajin sangat nak stalk nanti anda juga yang sakit jiwa dan merana. Fikirkan hikmah anda putus dengan dia. Adakah dia membawa anda ke jalan indah beragama atau sebaliknya? Adakah dia menjaga anda sebaiknya seperti yang di saran agama? Fikir-fikirkan. Mungkin tak nampak lagi hikmah anda putus. Fikirkan CINTA ILLAHI yang Allah bagi peluang untuk kita cari, mungkin selama ni kita leka. Allah bagi peluang, kita grab peluang yang diberikan.

REDHA DAN PASRAH

Redhalah bahawa dia bukan ada jodoh pun dengan kita walaupun sebenarnya boleh diselamatkan tanpa ada yang curang. Betul tak. haha. Redha sahaja. Redha dan pasrah sahaja. Kerana bila kita tak redha dan pasrah seolah kita tidak menerima plan Tuhan yang ditakdirkan untuk diri kita. Namun sang pencurang jangan angap redha dan pasrah ni jalan nak curang ye. #HEMPUKKANG!

HAPPYKAN DIRI DENGAN PERKARA-PERKARA YANG DISUKAI

Inilah peluang untuk anda cari diri anda balik. Yeee, tak percaya?? Buka mata, buka minda, buka peluang pada diri sendiri. Libatkan diri dengan macam-macam aktiviti. Libatkan diri dengan macam-macam benda, Hal keluarga, hal adik beradik, masak-memasak, kursus menjahit, jadi pengerusi majlis, jadi pengawas peperiksaan, perkara yang tak pernah kita buat pun kita boleh buat. TAK PERCAYA? PERCAYALAH DIRI ANDA SENDIRI. hihi. Jangan tak survive dan teruskan kedukaan anda putus cinta tu. Tak ke mana pun sedih lama-lama. Allah pun tak suka kalau kita sedih lama-lama. Not profesional. Banyak sangat perkara yang kita boleh buat. Carilah perkara-perkara yang anda suka dan minat ataupun mungkin perkara yang mencabar dan anda tak pernah jangka anda akan buat? Siapa tahu kan...

DEKATKAN DIRI DENGAN PENCIPTA

Dah buat semua yang dekat atas tu? Dah setelkan semua benda? Kalau dah setel baru boleh fokus pada PENCIPTA kita yang AGUNG.. Selama ni kita tak pernah nampak cinta yang hakiki, yang kekal sampai ke akhirat, manisnya cinta Allah. Kita langgar larangan Allah,kita buat maksiat. Masa inilah Allah sebenarnya bagi peluang kepada kita raih cinta Allah, raih kemanisan iman. Raih segalanya dengan cinta Allah. Percayalah Allah, Allah plan yang terbaik buat diri kita. Yakinilah ia. Senyum :)


Setakat itu sahaja TIPS KECEWA PUTUS CINTA. LUPAKAN-LUPAKAN yang LAMA. BINA LIFE yang BARU untuk diri anda sendiri. Sayangi diri anda, sayang sangat-sangat taw. Ingatt tuu. Tips Lupakan SI DIA Selepas Putus Cinta |

4 comments:

  1. Biasa kalau saya, memang saya akan hilangkan diri saya daripada si dia tu dalam tempoh masa tertentu. Bila luka di hati saya dah baik, saya tak kisah kalau dia masih nak berkawan.

    - Admin Angel Love Soldier

    ReplyDelete
    Replies
    1. yapp, biasanya lama juga tuu nak baik dan pulih ^_^

      Delete
  2. Hilang terus dari pandangan.. dan sebab tu malas nak bersosial di laman sosial... haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha. hati mesty kene tough okeyh! Barulah daebak :)

      Delete

Hai, semoga dalam pemeliharaanNya. Ada pendapat tentang penulisan Wardah sebentar tadi dan nak komen? Silakan.... Komen, JANGAN tak komen :)



SweetMuslimah.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...